Statement

 

私の制作は、できるだけ無意識を心がけながら色を選び、

時には目を閉じたり体をできるだけ自由に動かしながら体内に流れる音楽やリズムに沿って筆を動かす。

その行為によって支持体に現れた空間に、私が自然や人とのふれあいの中で感じた「素」のようなものと共通したものを見つけ、それをきっかけに絵画として形作っていく。

私という概念的意識が判断している世界は狭く、本来世界は様々なエネルギーに満ち溢れ循環している。

その取り巻く環境に耳を傾け、見つめ、携える。

それは本来人が体の中に取り込み、生きていく大切な糧であったのではないか。

またそれを感受する心の領域は個々人の聖域であろう。

絵画という平らで時間の制限の無いものは無限の空間であり、

また色という光によって生まれたものを用いることで、心の無意識の状態にまで光をあてる。

私はできるだけそのものが無理なく形作ることに集中し、私が見つめる様々な事物の素となるものを作品を通して鑑賞者と共有したい。 

 

I unconsciously accumulate colors and forms on canvas, and then see a space appear on support, where I find something common to "the archetypical" sensed through my involvement in nature and people, which is how my painting forms. I think that the world judged by myself, a being as conceptual consciousness, is too narrow, but the world is actually filled with a variety of energies and continues to circulate. So, I try to listen to and see carefully something surrounding the world, and hope to live together with it. I wonder if doing so must have been originally important food for people to live, and I think that the mental sphere where we are receptive to the practices belongs to sacred precincts for each person. A painting, a flat timeless thing, is an infinite space, and able to cast light on the unconsciousness state of our mind owing to the use of colors generated by light. I wish with deep concentration that my painting will form as naturally as possible, and I would like to share with appreciators through my work the archetypical in various things I stare at.